Realizacja zadań związanych z ochroną środowiska stanowi odzwierciedlenie działań podejmowanych na podstawie polityki programów i strategii przyjętych przez władze Czerwonaka. Do najważniejszych z nich należą:
z zakresu ochrony środowiska:
Program Ochrony Środowiska dla Gminy Czerwonak na lata 2021-2025 z perspektywą lat 2025-2028,
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej Gminy Czerwonak wraz z suplementem - Elementy zrównoważonej mobilności miejskiej,
Program opieki nad zwierzętami bezdomnymi oraz zapobiegania bezdomności zwierząt na terenie Gminy Czerwonak w 2022 r.,
Program usuwania azbestu i wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Czerwonak na lata 2013-2032,
Gminny Program Wymiany Pieców,
Program Ochrony Powietrza w Gminie Czerwonak na lata 2021-2025,
Dotacja celowa na zadania służące ochronie zasobów wodnych, polegające na gromadzeniu wód opadowych i roztopowych w miejscu ich powstania – Program dla Gminy Czerwonak na lata 2022-2024,
z zakresu gospodarki mieszkaniowej:
Wieloletni program gospodarowania mieszkaniowym zasobem Gminy Czerwonak w latach 2021-2025,
z zakresu mobilności gminnej:
Strategia Rozwoju Elektromobilności Gminy Czerwonak,
z zakresu infrastruktury:
Aktualizacja "Projektu założeń do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla Gminy Czerwonak".
Dokładniejszy opis wskazanych powyżej programów znajduje się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
m3 sprzedanej wody
pitnej dla mieszkańców
nowej sieci
wodociągowej
nowych przyłączy wodociągowych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci wodociągowej
m3 odebranych ścieków
od mieszkańców
nowej sieci
kanalizacyjnej
nowych przyłączy kanalizacyjnych
budynków mieszkalnych podłączonych do sieci kanalizacyjnej
18 marca 2021 r. Rada Gminy Czerwonak na wniosek Wójta Gminy Czerwonak Marcina Wojtkowiaka podjęła uchwałę o wystąpieniu ze Związku Międzygminnego „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej” GOAP. Od 1 stycznia 2022 r. Gmina Czerwonak przestała być członkiem Związku Międzygminnego "Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej". Zadania związane z organizacją systemu gospodarki odpadami, które dotychczas należały do ZM GOAP, wróciły do gminy.
W związku z koniecznością przygotowania przetargu na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych, istotne było opracowanie ostatecznych, docelowych regulacji (aktów prawa miejscowego), które stanowiły podstawę prac nad nowym przetargiem. Priorytetem gminy było zachowanie dotychczasowych stawek za odbiór odpadów oraz minimalizacja uciążliwości dla mieszkańców wynikających z zmiany zasad gospodarowania odpadami.
Od dnia 1 stycznia 2022 r. stawki opłat na terenie Gminy wynosiły odpowiednio:
w przypadku nieruchomości zamieszkanych - 28 zł od osoby w przypadku budynków jednorodzinnych oraz 25 zł od osoby w przypadku zabudowy wielolokalowej.
Natomiast od dnia 1 września 2022 r. stawki opłaty wynoszą odpowiednio:
w przypadku nieruchomości zamieszkanych - 38 zł od osoby w przypadku budynków jednorodzinnych oraz 38 zł od osoby w przypadku zabudowy wielolokalowej.
Gmina wprowadziła również możliwość zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla:
właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, w wysokości 2,00 zł od nieruchomości, od obowiązującej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi,
rodzin wielodzietnych posiadających Kartę Dużej Rodziny, zwolnieniu z opłaty podlega każda kolejna osoba (od 6 osoby w górę), gdzie każdy z mieszkańców posiada KDR.
W ujęciu sprawozdawczym 2022 r. system gospodarki odpadami nie bilansował się. Z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi Gmina osiągnęła w 2022 r. wpływy w wysokości 11.461.082,30 zł, w tym 11.090.918,79 zł z tytułu opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Wydatki na utrzymanie systemu w 2022 r. wyniosły zaś 11.659.922,41 zł. Różnica między wydatkami a dochodami opiewała więc na kwotę 198.840,11 zł.
Wskazać przy tym należy, iż w 2023 r. został przekazany na rachunek budżetu Gminy zwrot dotacji w wysokości 925.018,62 zł oraz kary naliczone za 2022 r. w wysokości 6.659 zł (kasowo przelew nastąpił w 2023 r., ale memoriałowo dotyczył on roku 2022 r.).
Dlatego należy wskazać, iż całkowite dochody za 2022 r. wyniosły 12.426.142,13 zł. Z kolei do kwoty wydatków za 2022 r. doliczyć należy 673.688,33 zł (wydatki poniesione w 2023 r., ale dotyczące 2022 r.), co stanowi o całkowitej kwocie wydatków na gospodarowanie odpadami komunalnymi w wysokości 12.333.610,74 zł. Finalnie wynik finansowy na działalności w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi był dodatni i wyniósł 92.531,39 zł.
Łączna masa odebranych odpadów komunalnych (tony)
Masa odebranych odpadów komunalnych na mieszkańca (w tonach)
Łączna masa odebranych odpadów
niesegregowanych (tony)
Łączna masa odebranych odpadów
segregowanych (tony)
Łączna masa odebranych odpadów
segregowanych z nieruchomości (tony)
Łączna masa odpadów
segregowanych dostarczonych
do PSZOK (tony)
do roku 2021
Wydatki Gminy Czerwonak na transport i łączność w 2022 r. były drugim najbardziej wydatkotwórczym obszarem funkcjonowania. Łączne wydatki poniesione w tym obszarze w 2022 r. przez Gminę wyniosły 48.285.240,22 zł, co stanowiło 22,44% ogólnej kwoty wydatków Gminy. Blisko 25% wydatków na transport i łączność stanowiły wydatki bieżące. Pozostałe wydatki objęły działania inwestycyjne w obszarze dróg, ulic i chodników, które szczegółowo przedstawiono w zakładce Inwestycje.
Liczba linii
autobusowych (13 + 2 nocne)
Długość nowo wybudowanych
dróg gminnych (w km)
Liczba nowych
lamp ulicznych
Długość wybudowanych
chodników (w km)
Długość linii
autobusowych (w km)
Długość wyremontowanych dróg gminnych (w km)
Liczba zmodernizowanych
lamp ulicznych
Długość wyremontowanych chodników (w km)
Ul. Leśna w Bolechowie
do roku 2021
Wydatki poniesione w obszarze gospodarki mieszkaniowej w 2022 r. w stosunku do roku poprzedniego wykonano na poziomie niższym o ok. 873 tys. zł. Łączne wydatki poniesione w tym obszarze w 2022 r. przez gminę wyniosły 4.289.831,99 zł, co stanowiło 1,99% ogólnej kwoty wydatków gminy. Ponad 78% wydatków na gospodarkę mieszkaniową stanowiły wydatki bieżące. Pozostałe wydatki objęły wydatki majątkowe, w tym przede wszystkim wynikające z toczących sie postępowań sądowych (790 tys. zł).
Liczba wynajmowanych lokali mieszkalnych w 2022 r.
Liczba zawartych umów najmu gminnych lokali komunalnych w 2022 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu gminnych lokali komunalnych w 2022 r.
Liczba wynajmowanych
lokali socjalnych w 2022 r.
Liczba zawartych umów najmu lokali socjalnych w 2022 r.
Liczba rozwiązanych umów najmu lokali socjalnych w 2022 r.
Grunty przekazane/sprzedane inwestorom pod budownictwo mieszkaniowe (w ha)
Zasób gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe
w 2022 r. (ha)
Zasób uzbrojonych gruntów gminnych przeznaczonych pod budownictwo mieszkaniowe w 2022 r. (ha)